Törekvő Elme

Így programozod az agyad butaságra

2017. június 14. 11:05 - keepcalm

Ülök az irodában, előttem a számítógép régies monitora világít. Van pár üres percem, így megnyitok egy híroldalt. Tízesével jönnek szembe a nagyobbnál nagyobbat mondó címek. Hirtelen eszembe jut, ma még nem néztem rá az e-mailjeimre. Új fülön megnyitom a Gmailt, de eközben mellettem az asztalon zölden villan fel a telefonom visszajelző LED-je. Facebook üzenet. Feloldom a képernyőt, gyors pötyögéssel válaszolok, majd visszatérek az e-mailekhez. Semmi új. Rutinos sebességgel kijelentkezek és vissza is tértem a híroldal böngészéséhez.

Mindezt alig egyetlen perc alatt.

Minden egyes nap emberek tízmilliói programozzák ilyen módon saját agyukat egyre rövidebb és rövidebb koncentrációs időszakra. Tudom, mert én is ezt érzem saját magamon. Ugrálunk appról appra, facebookozunk társaságban, e-mailt olvasunk beszélgetés közben, telefonálunk vezetés alatt. Több dolgot akarunk egyszerre csinálni, pedig erre valójában nem vagyunk képesek.

Még a wc-re is beviszünk valami eszközt magunkkal, annyira nem bírjuk már stimulálás nélkül.

24 vagyok és néha már azt érzem, nagyapámnak jobb a memóriája, mint nekem. Most leírhatnám, a közelmúltban milyen poénos helyzetet szült a feledékenységem, de egy ilyen sem jut az eszembe. Időnként arra sem emlékszem, fél órája mit ígértem a kolléganőmnek. Egyébként ő maga is hasonló helyzetben van, így kénytelenek vagyunk rendszeresen együtt múltidézni.

Szóval tönkre vágja a rövidtávú memóriát. Egyszer olvastam, hogy az Y generációnak (most kb. 18-36 évesek) annyira lerövidült a koncentrációs képessége, hogy mostanra az aranyhaléval vetekszik. Ami átlag 9 másodperc.

Mit lehet ez ellen tenni?

Amikor csak rajtakapom magam, egyszerűen abbahagyom. Mikor észreveszem, hogy a délelőtt során már ötödszörre akarom végiggörgetni a facebook idővonalát, egyszerűen rácsapok a kezemre és bezárom a böngészőt. Hátradőlök és veszek pár mély levegőt, miközben visszanyerem az irányítást az őrülten kapkodó elmém felett.

Most már folytathatom valami értelmessel. Pacsi nekem, így talán nem leszek menthetetlenül szenilis 30 éves koromra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://torekvoelme.blog.hu/api/trackback/id/tr7412184834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása